zondag 2 januari 2011

Woordenboek van de Narcist

Deze pagina heb ik met veel plezier gemaakt. Het is misschien cynisch, maar het is allemaal heel erg grappig als je de humor er eenmaal van inziet. Het zijn allemaal klassieke voorbeelden van hoe de narcist je probeert te bewerken.

Wat de narcist zegt
Wat het betekent
Ik hou van je.
Ik heb jou nodig om je te manipuleren.
Ik wil je dolgraag zien!
Ik ben bijna door mijn narcistische bron van aandacht heen en voel de noodzaak een andere bron veilig te stellen.
Wat ben je toch lief.
Ik mag jou en je lieve, aardige karakter gebruiken. Het is tenslotte jouw fout dat je zo liefdevol en goed van vertrouwen bent, niet mijn fout.
Ik zweer het je op het graf van mijn moeder.
Ik kan zweren en beloftes maken, wat ik wil, maar ik hoef me er niet aan te houden.
Huil maar 's goed uit.
Het is jouw fout dat je menselijke emoties hebt en dus zwak bent, niet mijn fout.
Ik heb dat nooit gezegt!
Ik weet dat ik dat zei, maar ik ga het niet toegeven. Het is zo leuk om je te verwarren. Net zolang totdat je weet niet meer wat waar is en je denkt dat je zelf gek bent!
Ja, ik begrijp je wel.
Ik hou me niet bezig met jouw gevoelens en behoefte, of wat jij zou willen. Maar ik kan wel doen alsof, om jou te controleren en je te manipuleren.
Wat lief , dat je dat voor me wilt doen.
Het maakt niet uit hoe goed of liefdevol jij bent. Als je van me wilt houden, moet je bereid zijn om te lijden voor mij.
Wat van mij is, is ook van jou.
Ik mag en zal, alles nemen wat je me geeft om te gebruiken voor mijn eigen doelen. Ik hoef zelf niet veel te terug geven, misschien zelfs helemaal niets.
Ik heb geen idee wat je over praat!
Ik weet het wel, maar ga echt niet toegeven.
Je herinnert je het niet goed.
Mijn versie van de gebeurtenissen komen me beter uit, dus dat is dan de officiële.
Je doet nooit iets voor mij!
Ik weet dat je heel veel voor mij gedaan hebt in het verleden, maar dat was toen en telt niet langer . Ik wil dat je dat nú voor mij doet.
Het wordt tijd dat deze relatie stopt.
Geen van mijn trucs hebben gewerkt om je terug te trekken dus nu zal ik je behandelen alsof ik de relatie ga beëindigen.
Ik mis je.
Ik mis de controle die ik over je had, het ontbreekt me aan narcistische voeding, gelieve deze 'pronto' te geven.
Hoe gaat het met je?
Ik kan het maar beter vragen, maar maak je geen zorgen, ik zal echt niet luisteren. Of zodra je iets zegt dat me aan iets anders doet denken, onderbreek ik je weer.
Het spijt me.
Ik zal deze woorden zeggen om je de mond te snoeren en om menselijker te lijken, maar ik meen het niet en ik zal het zeggen maar, nooit mijn gedrag veranderen.
Ik denk heus wel aan je.
Ik zal doorgaan met je grenzen te negeren.
Wat is er mis met je. Wat is je probleem?
Ik ben nijdig omdat je mij niet mijn broodnodige aandacht en bewondering geeft. Verdomme!
Ik probeer alleen maar te helpen!
Ik eis de vrijheid om in te grijpen in je leven wanneer ik maar wil. Dat is mijn recht!
Na alles dat ik voor je heb gedaan! Heb je mij nog nooit gewaardeerd!
Ik heb je grenzen geschonden, je leven verstoord en nu weiger je mij toe te staan om je verder te manipuleren en verlies ik de controle over je.
Waarom behandel je me zo slecht? Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik heb het recht om in te grijpen in je leven en je te misbruiken zonder gevolgen.
Ik wil je dit geven, omdat ik van je hou.
Dit is mijn manier om je liefde te kopen.
Wat doe je moeilijk. Waarom maak je van alles een probleem.
Je verzet je tegen mijn pogingen om je grenzen te verleggen, je te misbruiken, je rechten te schenden en je te vernederen.
Je vat het verkeerd op.
Ik zal je gevoelens niet serieus nemen, zoals ik altijd al gedaan heb.
Je hebt geen respect voor mij!
Je laat me je niet meer misbruiken!
Je bent over-gevoelig.
Je moet zonder te klagen, mijn misbruik ondergaan.
Trouw is belangrijk in een relatie
Ik kan je bedriegen met wie ik maar wil en dat zal niet verkeerd van me zijn. Als je dingen doet die me niet bevallen, geef je me simpelweg meer reden om je te bedriegen.
Ik wil altijd bij je zijn!
Ik hoef je niet te behandelen met enige vorm van respect, want je bent niemand. Je bent hier voor mijn behoefte en wensen, enkel op de momenten dat ik voel dat ik dat nodig heb.
Ik zal altijd bij je blijven!
Als ik je niet meer nodig heb, zal ik je dumpen en inruilen voor de volgende. Ik hoef niets af te sluiten, geen netjes afscheid te nemen, of ook maar iets te doen om voorzichtig met je gevoelens om te gaan.