woensdag 5 januari 2011

Narcisten op het werk


Werk jij met iemand die superieur doet? Mensen met een narcistische persoonlijkheid, gedragen zich alsof ze beter zijn dan iedereen. Je kent vast wel iemand die past in deze "Ik ben zeer superieur" beschrijving


Het patroon van mensen met de narcistische "Ik ben superieur" persoonlijkheid wordt gekenmerkt door:

  1. Superieur gedrag.
  2. Gebrek aan geweten.
  3. Onderontwikkeld inlevingsvermogen.
  4. Verbaal agressieve reactie op tegenspraak.
  5. Zoeken naar aandacht en bevestiging.
  6. Manipuleren om doelen te bereiken.
  7. Recht denken te hebben op een speciale behandeling.


Destructief Narcisme

Narcisme kan een zeer destructieve kracht zijn, in elke omgeving. Het geeft niet alleen een significante beperking in sociale relaties, het kan ook een bedrijf, instelling of zelf een compleet land verwoesten.

Superioriteit zie je in veel beroepen en vaak in de top van het bedrijfsleven en de politiek. Een beetje zelfvertrouwen kan mensen helpen om door te gaan als anderen zouden opgeven. Geloven in jezelf kan soms nuttig zijn in een competitieve wereld.

Veel succesvolle mensen hebben een hoge dosis zelfvertrouwen, maar narcisme maakt de persoon al snel disfunctioneel. Zelfs als diegene succesvol is, is het waarschijnlijk dat dit succes in de toekomst zal worden verwoest. Narcistische mensen hebben geen contact met de werkelijkheid en zijn uiteindelijk altijd destructief zijn voor de omgeving.

Zelfs succesvolle narcisten kunnen vreselijk ontsporen. Uit onderzoek naar 25 financiële schandalen (zoals bij Enron en Ahold) kwam de conclusie dat de frauduleuze topmannen allen narcistisch gedrag vertoonden. Ze hadden zichzelf andere spelregels toegedicht, waren doof voor kritiek en waren uiteindelijk meer met zichzelf dan met het bedrijf bezig.


Hoge Conflicten

De ervaring leert, dat mensen met een narcistische persoonlijkheid betrokken zijn bij een groot aantal conflict gevallen. In feite, blijken narcisten zeer vaak betrokken te raken bij zakelijke geschillen en rechtszaken. Ze hebben altijd conflict en geschillen, omdat ze grote risico's nemen, neerkijken op de anderen en ze in het algemeen niet bewust zijn van de consequenties van hun eigen handelen.

Ze creëren voortdurend conflicten, hebben problemen met relaties; wantrouwen anderen, kunnen agressief zijn, geven vaak anderen de schuld van problemen en hebben de neiging te heersen, te manipuleren en te misleiden.

Narcisten voelen zich vaak slachtoffer, terwijl het in feite hun eigen gedrag is wat zorgt voor de negatieve gebeurtenissen. Met deze kenmerken zijn, compromissen sluiten en respect voor anderen tonen moeilijk of zelfs onmogelijk.

Om de een of andere reden, hebben narcisten de neiging te geloven dat ze ongelooflijke successen bereiken en ongelooflijke persoonlijke kwaliteiten hebben. Zulke mensen kunnen op het eerste gezicht zeer charismatisch overkomen, omdat ze geloven in hun eigen fantasieën. Op een dwingende manier inspireren ze anderen om ook in hen te geloven. Om deze rede zijn degenen die op emotioneel en / of financieel hebben vlak in hen hebben geïnvesteerd in vaak erg boos op hen.


Omgaan met een Narcist

De gemakkelijkste en veiligste strategie, wanneer je eenmaal weet dat je met een narcistisch iemand te maken hebt, is diegene compleet en direct uit je leven te verwijderen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Als je moet blijven omgaan met zo iemand, is het de uitdaging om tot het valse masker door te dringen en de dingen te blijven beoordelen op werkelijkheid.

Narcisten vereisen een speciale behandeling - de manier waarop je de meeste mensen behandeld werkt niet. Het werkt wel door meestal net het tegenovergestelde te doen, van wat je voelt dat je zou moeten doen.

Strategieën die werken
  • Behoud afstand.
  • Stel grenzen.
  • Gebruik indirecte, positieve redenen voor het aanpassen van gedrag.
  • Leg uit wat de consequenties zijn van verschillende acties.
  • Geen verantwoording geven, indien mogelijk.
  • Actie ondernemen en de samenwerking beëindigen, indien nodig.

Wat je niet moet doen
  • Empathie of medelijden tonen.
  • Het goede in hen proberen te vinden.
  • Hen op een emotionele manier benaderen.
  • Hen proberen te leren wat een normaal moraal is
Al deze benaderingen zijn gedoemd om te mislukken, omdat narcisten niet geïnteresseerd zijn in deze zaken en ze niet begrijpen. Soms lijkt het even alsof je tot hen doordringt, maar in werkelijkheid voelen ze zich nog meer superieur door jouw empathie. In plaats van je compassie te waarderen, minachten ze je naïviteit en zwakte. Je moet een pokerface naar hen opzetten. Je kunt ze alleen verslaan door hun innerlijke corruptie te ontmaskeren.


Narcisme Ontmaskeren

Voordat je diegene ontmaskerd, moet je in de positie van macht en controle zijn en de juiste tijd en plaats kiezen. Zorg ervoor dat je de mensen in je omgeving hebt ingelicht en dat ze klaar staan om je te ondersteunen. Dit betekend dat je een 'support groep' creëert. Zeker in een bedrijfssituatie, moet je er voor zorgen dat je collega's, personeel, manager, baas, op de hoogte zijn -en op je hand zijn - voordat je actie onderneemt.

De aanval is niet de beste strategie, omdat een gevecht met narcisten vaak erger is dan de meeste mensen aankunnen. Dreigen om hun waanzin bekend te maken is veel effectiever. Het voordeel dat je hebt, is dat jij ze nu kunt doorgronden. Narcisten weten vaak ergens heus wel van zichzelf dat ze 'anders' zijn. De gedachten dat ze worden ontmaskerd jaagt ze zoveel angst aan dat ze meestal snel zullen verdwijnen en opzoek gaan naar een gemakkelijker slachtoffer.

Zelfbescherming

Uiteindelijk zijn narcisten vaak gewoon belachelijke figuren. Maar weersta de drang om ze belachelijk te maken, ze zullen terugkomen om te bijten. Weersta ook de drang om hun superieure houding te aanvaarden, ze verdienen het niet. Het beste is om narcistische personen simpelweg niet al te serieus te nemen, want hun superieure houding is meestal buiten proporties in verhouding tot hun prestaties.

1 opmerking:

Nico van den Bergh zei

Ofschoon het stuk het beste eerst even had mogen worden geredigeerd (om de laatste typfoutjes eruit te halen) en woorden als "waanzin" en "belachelijke figuren" op mij eerder als waarde-oordelen dan als diagnostisch overkomen, kun dit artikel voor mij niet op een beter moment komen!

Op dit moment heb ik namelijk, inderdaad, te maken met iemand die beantwoordt aan het beschreven profiel, dus de tips, ten aanzien van hoe ik daar wel en niet mee moet omgaan, zijn bijzonder welkom!

Met hartelijke dank & dito groeten,

Nico van den Bergh